Materiał Partnera

Najważniejsze formalności pogrzebowe

Najważniejsze formalności pogrzebowe

Załatwianie najważniejszych formalności pogrzebowych w tak trudnym momencie, jak odejście bliskiej osoby, bywa stresującym doświadczeniem. Większością z nich należy zająć się jeszcze przed rozpoczęciem organizacji pochówku. Przygotowaliśmy artykuł, który pomoże Ci w tym wysiłku. Dowiedz się, jakich dokumentów będzie potrzebować zakład pogrzebowy oraz ZUS. 

Formalności związane z organizacją pogrzebu

W pierwszej kolejności należy zawiadomić lekarza, który stwierdzi zgon danej osoby i wystawi kartę zgonu. Zawiera ona podstawowe dane zmarłego oraz informacje o miejscu i przyczynach śmierci. Następnie odejście bliskiego trzeba zarejestrować w Urzędzie Stanu Cywilnego (właściwym dla miejsca zgonu). Instytucję należy poinformować w ciągu 3 dni od daty śmierci. Kierownik urzędu wydaje akt zgonu oraz jego skrócony odpis, który dołącza się do wniosku o zasiłek pogrzebowy. Dokument jest również niezbędny w przypadku ewentualnego postępowania spadkowego bądź ubiegania się o świadczenie z tytułu ubezpieczenia. Kartę zgonu wraz z aktem zgonu należy złożyć w kancelarii parafialnej lub zarządzie cmentarza, na którym planowany jest pochówek.

Określone dokumenty należy dostarczyć też do domu pogrzebowego. Według pracownika Zakładu Pogrzebowego Concordia z Gdyni: firmy pogrzebowe potrzebują karty zgonu, dowodu tożsamości osoby zmarłej, zaświadczenia o zatrudnieniu lub ostatniego odcinka renty albo emerytury, a także kserokopii dowodu osobistego osoby, która zajmuje się organizacją pogrzebu. W trakcie spotkania z pracownikiem zakładu pogrzebowego uzgadniane są plany na organizację i obsługę uroczystości. Jeśli rodzina zdecydowała się na pogrzeb katolicki należy pamiętać, że szczegóły przebiegu ceremonii trzeba samodzielnie ustalić z księdzem. 

Wypłata zasiłku pogrzebowego

Zasiłek pogrzebowy wypłacany jest z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i przysługuje każdemu, kto pokrywa koszty pochówku. Aby uzyskać świadczenie należy złożyć wniosek w urzędzie i dołączyć do niego odpowiednie dokumenty: kartę zgonu, dowód osobisty zmarłego oraz zaświadczenie z zakładu pracy o zatrudnieniu lub ostatni odcinek renty bądź emerytury.

Niektóre z domów pogrzebowych udzielają pomocy formalnej żałobnikom i składają wniosek o przyznanie zasiłku w ich imieniu. To ważne wsparcie dla bliskich zmarłego, ponieważ na załatwienie wszystkich spraw związanych z pochówkiem zazwyczaj mają oni zaledwie kilka dni, a wizyty w urzędach wywołują dodatkowy stres. Podczas wyboru zakładu pogrzebowego warto zdecydować się na firmę, która oferuje wzięcie tych formalności na siebie.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję