Artykuł sponsorowany

Formalności związane z organizacją pogrzebu

Formalności związane z organizacją pogrzebu

Pogrzeb to przykra okoliczność, która poza kosztem emocjonalnym, wiąże się również z załatwianiem rozmaitych formalności. Nawet w obliczu tak tragicznych zdarzeń konieczne jest zadbanie o uzyskanie i przedłożenie właściwej dokumentacji. O jakich sprawach trzeba pamiętać przy organizacji pochówku? I jakie konkretnie obowiązki spoczywają wówczas na firmie pogrzebowej?

Zawiadomienie ze szpitala lub od lekarza

Pierwszym dokumentem, jaki otrzymuje się po śmierci bliskiej osoby, jest zawiadomienie od lekarza i karta zgonu otrzymana w szpitalu lub przychodni. Tak jest w przypadku śmierci naturalnej, do której doszło choćby w wyniku długo leczonej choroby przewlekłej.

Przeczytaj również: Trumna czy urna? Co wybrać?

Zawiadomienie pozyskiwane jest od lekarza, który leczył chorego na minimum 30 dni przed zgonem. W innych przypadkach należy najpierw wezwać karetkę (wówczas lekarz z pogotowia wyda kartę zgonu), a następnie zakład pogrzebowy, który przewiezie ciało do kostnicy.

Przeczytaj również: Formalności niezbędne przy organizacji pogrzebu

Powiadomienie USC i złożenie dokumentów w zarządzie cmentarza

Z kartą zgonu i dowodem osobistym (lub odpisem aktu urodzenia w przypadku dziecka) trzeba udać się po akt zgonu w urzędzie stanu cywilnego. W USC składa się wniosek od razu o uzyskanie trzech odpisów aktu zgonu. Taki dokument będzie potrzebny choćby do uzyskania zasiłku pogrzebowego lub ubezpieczenia życiowego.

Przeczytaj również: Oprawa muzyczna w trakcie pogrzebu

Kartę oraz akt zgonu należy złożyć w zarządzie cmentarza, na którym będzie zorganizowany pochówek lub w kancelarii parafialnej (jeśli pogrzeb ma charakter wyznaniowy).

Formalności dla zakładu pogrzebowego

Z kartą zgonu można jednak od razu zgłosić się do zakładu pogrzebowego. Od tej chwili to na tym usługodawcy spoczywa obowiązek załatwiania formalności. W tym celu należy upoważnić zakład pogrzebowy do reprezentowania w sprawach zmarłego.

Do przekazania ciała firmie pogrzebowej i do organizowania pochówku przy jej udziale niezbędne będą natomiast takie dokumenty jak:

  • dowód osobisty zmarłej osoby,

  • zaświadczenie o zatrudnieniu lub ostatni odcinek emerytury lub renty,

  • NIP i legitymacja ZUS osoby zmarłej (oraz jego/jej współmałżonka).

Na pewno warto zdecydować się na wsparcie firmy pogrzebowej, bo poza wspomnianymi dokumentami osobistymi i kartą zgonu, nie trzeba już troszczyć się o żadne inne formalności.

Gdzie zwrócić się po pomoc?

Załatwianie różnego typu formalności najlepiej zlecać specjalistom, którzy z dużą troską, zaangażowaniem i szacunkiem dla bliskich zmarłego zajmą się niezbędną dokumentacją i odciążą w ten sposób żałobników.

Takie wsparcie oferuje na przykład zakład pogrzebowy Anioł z Gdyni. To właśnie tam można zorganizować pochówki tradycyjne, kremacje oraz ekshumacje. Zakład zapewnia przeprowadzenie wszelkich formalności w urzędach, na cmentarzu, w szpitalu i w krematorium. Ponadto pomaga uzyskać miejsce do pochówku – niezależnie, czy chodzi o pochowanie ziemne urnowe, czy w kolumbarium.

Do obowiązków firmy pogrzebowej należy ponadto przewóz ciała do chłodni lub na kremację, wybór kwiatów i oprawy muzycznej, organizacja konduktu pogrzebowego, drukowanie klepsydr i nie tylko.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.