Formalności związane z organizacją pogrzebu
Pogrzeb to przykra okoliczność, która poza kosztem emocjonalnym, wiąże się również z załatwianiem rozmaitych formalności. Nawet w obliczu tak tragicznych zdarzeń konieczne jest zadbanie o uzyskanie i przedłożenie właściwej dokumentacji. O jakich sprawach trzeba pamiętać przy organizacji pochówku? I jakie konkretnie obowiązki spoczywają wówczas na firmie pogrzebowej?
Zawiadomienie ze szpitala lub od lekarza
Pierwszym dokumentem, jaki otrzymuje się po śmierci bliskiej osoby, jest zawiadomienie od lekarza i karta zgonu otrzymana w szpitalu lub przychodni. Tak jest w przypadku śmierci naturalnej, do której doszło choćby w wyniku długo leczonej choroby przewlekłej.
Przeczytaj również: Trumna czy urna? Co wybrać?
Zawiadomienie pozyskiwane jest od lekarza, który leczył chorego na minimum 30 dni przed zgonem. W innych przypadkach należy najpierw wezwać karetkę (wówczas lekarz z pogotowia wyda kartę zgonu), a następnie zakład pogrzebowy, który przewiezie ciało do kostnicy.
Przeczytaj również: Formalności niezbędne przy organizacji pogrzebu
Powiadomienie USC i złożenie dokumentów w zarządzie cmentarza
Z kartą zgonu i dowodem osobistym (lub odpisem aktu urodzenia w przypadku dziecka) trzeba udać się po akt zgonu w urzędzie stanu cywilnego. W USC składa się wniosek od razu o uzyskanie trzech odpisów aktu zgonu. Taki dokument będzie potrzebny choćby do uzyskania zasiłku pogrzebowego lub ubezpieczenia życiowego.
Przeczytaj również: Oprawa muzyczna w trakcie pogrzebu
Kartę oraz akt zgonu należy złożyć w zarządzie cmentarza, na którym będzie zorganizowany pochówek lub w kancelarii parafialnej (jeśli pogrzeb ma charakter wyznaniowy).
Formalności dla zakładu pogrzebowego
Z kartą zgonu można jednak od razu zgłosić się do zakładu pogrzebowego. Od tej chwili to na tym usługodawcy spoczywa obowiązek załatwiania formalności. W tym celu należy upoważnić zakład pogrzebowy do reprezentowania w sprawach zmarłego.
Do przekazania ciała firmie pogrzebowej i do organizowania pochówku przy jej udziale niezbędne będą natomiast takie dokumenty jak:
dowód osobisty zmarłej osoby,
zaświadczenie o zatrudnieniu lub ostatni odcinek emerytury lub renty,
NIP i legitymacja ZUS osoby zmarłej (oraz jego/jej współmałżonka).
Na pewno warto zdecydować się na wsparcie firmy pogrzebowej, bo poza wspomnianymi dokumentami osobistymi i kartą zgonu, nie trzeba już troszczyć się o żadne inne formalności.
Gdzie zwrócić się po pomoc?
Załatwianie różnego typu formalności najlepiej zlecać specjalistom, którzy z dużą troską, zaangażowaniem i szacunkiem dla bliskich zmarłego zajmą się niezbędną dokumentacją i odciążą w ten sposób żałobników.
Takie wsparcie oferuje na przykład zakład pogrzebowy Anioł z Gdyni. To właśnie tam można zorganizować pochówki tradycyjne, kremacje oraz ekshumacje. Zakład zapewnia przeprowadzenie wszelkich formalności w urzędach, na cmentarzu, w szpitalu i w krematorium. Ponadto pomaga uzyskać miejsce do pochówku – niezależnie, czy chodzi o pochowanie ziemne urnowe, czy w kolumbarium.
Do obowiązków firmy pogrzebowej należy ponadto przewóz ciała do chłodni lub na kremację, wybór kwiatów i oprawy muzycznej, organizacja konduktu pogrzebowego, drukowanie klepsydr i nie tylko.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana