Materiał Partnera

Formalności związane z organizacją pogrzebu

Formalności związane z organizacją pogrzebu

Pogrzeb to przykra okoliczność, która poza kosztem emocjonalnym, wiąże się również z załatwianiem rozmaitych formalności. Nawet w obliczu tak tragicznych zdarzeń konieczne jest zadbanie o uzyskanie i przedłożenie właściwej dokumentacji. O jakich sprawach trzeba pamiętać przy organizacji pochówku? I jakie konkretnie obowiązki spoczywają wówczas na firmie pogrzebowej?

Zawiadomienie ze szpitala lub od lekarza

Pierwszym dokumentem, jaki otrzymuje się po śmierci bliskiej osoby, jest zawiadomienie od lekarza i karta zgonu otrzymana w szpitalu lub przychodni. Tak jest w przypadku śmierci naturalnej, do której doszło choćby w wyniku długo leczonej choroby przewlekłej.

Zawiadomienie pozyskiwane jest od lekarza, który leczył chorego na minimum 30 dni przed zgonem. W innych przypadkach należy najpierw wezwać karetkę (wówczas lekarz z pogotowia wyda kartę zgonu), a następnie zakład pogrzebowy, który przewiezie ciało do kostnicy.

Powiadomienie USC i złożenie dokumentów w zarządzie cmentarza

Z kartą zgonu i dowodem osobistym (lub odpisem aktu urodzenia w przypadku dziecka) trzeba udać się po akt zgonu w urzędzie stanu cywilnego. W USC składa się wniosek od razu o uzyskanie trzech odpisów aktu zgonu. Taki dokument będzie potrzebny choćby do uzyskania zasiłku pogrzebowego lub ubezpieczenia życiowego.

Kartę oraz akt zgonu należy złożyć w zarządzie cmentarza, na którym będzie zorganizowany pochówek lub w kancelarii parafialnej (jeśli pogrzeb ma charakter wyznaniowy).

Formalności dla zakładu pogrzebowego

Z kartą zgonu można jednak od razu zgłosić się do zakładu pogrzebowego. Od tej chwili to na tym usługodawcy spoczywa obowiązek załatwiania formalności. W tym celu należy upoważnić zakład pogrzebowy do reprezentowania w sprawach zmarłego.

Do przekazania ciała firmie pogrzebowej i do organizowania pochówku przy jej udziale niezbędne będą natomiast takie dokumenty jak:

  • dowód osobisty zmarłej osoby,
  • zaświadczenie o zatrudnieniu lub ostatni odcinek emerytury lub renty,
  • NIP i legitymacja ZUS osoby zmarłej (oraz jego/jej współmałżonka).

Na pewno warto zdecydować się na wsparcie firmy pogrzebowej, bo poza wspomnianymi dokumentami osobistymi i kartą zgonu, nie trzeba już troszczyć się o żadne inne formalności.

Gdzie zwrócić się po pomoc?

Załatwianie różnego typu formalności najlepiej zlecać specjalistom, którzy z dużą troską, zaangażowaniem i szacunkiem dla bliskich zmarłego zajmą się niezbędną dokumentacją i odciążą w ten sposób żałobników.

Takie wsparcie oferuje na przykład zakład pogrzebowy Anioł z Gdyni. To właśnie tam można zorganizować pochówki tradycyjne, kremacje oraz ekshumacje. Zakład zapewnia przeprowadzenie wszelkich formalności w urzędach, na cmentarzu, w szpitalu i w krematorium. Ponadto pomaga uzyskać miejsce do pochówku – niezależnie, czy chodzi o pochowanie ziemne urnowe, czy w kolumbarium.

Do obowiązków firmy pogrzebowej należy ponadto przewóz ciała do chłodni lub na kremację, wybór kwiatów i oprawy muzycznej, organizacja konduktu pogrzebowego, drukowanie klepsydr i nie tylko.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję