Formalności wymagane przy organizacji pogrzebu

Organizacja pogrzebu to trudne zadanie, zwłaszcza że zwykle musimy się nim zająć w chwili ogromnego żalu i bólu po stracie bliskiej osoby. W takim czasie warto mieć listę formalności, które trzeba dopełnić, aby móc godnie pożegnać zmarłego. W naszym artykule postaramy się przybliżyć Państwu te kwestie, aby ułatwić sprawne przeprowadzenie ceremonii pogrzebowej.
Zgłoszenie zgonu i uzyskanie aktu zgonu
Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć po śmierci bliskiej osoby, jest zgłoszenie zgonu do Urzędu Stanu Cywilnego. Zgłoszenia dokonuje się na podstawie zaświadczenia o zgonie wystawionego przez lekarza, który stwierdził śmierć. W przypadku zgonów w szpitalach lub innych placówkach medycznych, zaświadczenie o zgonie wystawia lekarz dyżurny. Jeśli natomiast śmierć nastąpiła w domu, konieczne jest wezwanie lekarza rodzinnego lub pogotowia ratunkowego w celu stwierdzenia zgonu.
Po zgłoszeniu zgonu urzędnik wystawi akt zgonu, który jest niezbędny do dalszych formalności związanych z organizacją pogrzebu. Warto pamiętać, że akt zgonu powinien być zgłoszony nie później niż w ciągu 3 dni od daty śmierci.
Wybór zakładu pogrzebowego i ustalenie szczegółów ceremonii
Kolejnym etapem jest wybór zakładu pogrzebowego, który zajmie się organizacją ceremonii. Warto dokładnie przeanalizować oferty różnych firm, aby znaleźć taką, która spełni nasze oczekiwania zarówno pod względem jakości usług, jak i kosztów. Przy wyborze warto również kierować się rekomendacjami znajomych lub rodziny. Jak tłumaczy nasz rozmówca, doradca klientów z Zakładu Pogrzebowego Mój Anioł w Warszawie:
Po wyborze zakładu pogrzebowego należy ustalić z nim wszystkie szczegóły związane z ceremonią, takie jak termin i miejsce pogrzebu, rodzaj trumny, sposób przewiezienia zwłok czy wybór kwiatów. Zakład pogrzebowy może również pomóc w załatwieniu formalności związanych z pochówkiem na cmentarzu oraz w organizacji stypy.
Zgoda na ekshumację i przeniesienie zwłok
W przypadku gdy zmarła osoba miała wyrażone życzenie, aby zostać pochowaną w innym miejscu niż miejsce zgonu, konieczne jest uzyskanie zgody na ekshumację i przeniesienie zwłok. W takiej sytuacji należy zwrócić się do właściwego starosty z wnioskiem o wydanie takiej zgody. Wniosek powinien zawierać informacje dotyczące zmarłego, miejsca pochówku oraz uzasadnienie przeniesienia zwłok. Jeżeli np. dana osoba zmarła poza Warszawą, a chcemy zorganizować pogrzeb w Warszawie na Ursynowie, musimy wówczas najpierw spełnić kilka formalności.
Opłaty za miejsce na cmentarzu i inne koszty związane z pogrzebem
Organizacja pogrzebu wiąże się również z koniecznością poniesienia różnorodnych opłat. Należy liczyć się z kosztami wynikającymi z zakupu trumny, opłatami za miejsce na cmentarzu, kosztami przewiezienia zwłok czy opłatami za usługi zakładu pogrzebowego. Warto pamiętać, że w przypadku osób, które nie były ubezpieczone ani nie posiadały środków na pokrycie kosztów pogrzebu, istnieje możliwość skorzystania z pomocy finansowej ze strony gminy.
Ogłoszenie nekrologu
Chociaż nie jest to formalność wymagana przez prawo, warto pomyśleć o ogłoszeniu nekrologu w prasie lokalnej lub internecie. Dzięki temu inni znajomi i rodzina będą mogli dowiedzieć się o terminie i miejscu pogrzebu, co pozwoli im uczestniczyć w ostatnim pożegnaniu zmarłego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Zakład Pogrzebowy Nadzieja
Pogrzebowe usługi
woj. małopolskie32-400 Myślenice, Kazimierza Wielkiego 27A