Artykuł sponsorowany

Formalności niezbędne przy organizacji pogrzebu

Formalności niezbędne przy organizacji pogrzebu

Organizacja pogrzebu nie jest sprawą prostą. Traumatyczne doświadczenie śmierci bliskiej nam osoby dodatkowo nie sprzyja myśleniu o formalnościach. Aby zorganizować pochówek, trzeba przeprowadzić różne procedury w urzędach w celu uzyskania odpowiedniej dokumentacji, a następnie skontaktować się z wybranym zakładem pogrzebowym. Przeczytaj, jakie są niezbędne formalności.

 

Uzyskanie aktu zgonu – procedury urzędowe

 

Pierwszą formalnością po śmierci bliskiej nam osoby jest uzyskanie karty zgonu. W przypadku gdy śmierć nastąpiła w domu, musimy wezwać lekarza, który stwierdzi zgon i wystawi odpowiedni dokument. Jeżeli natomiast nasz krewny umarł w szpitalu lub w hospicjum, za wypisanie dokumentu odpowiada oddział danej placówki lub odpowiednie służby.

Przeczytaj również: Zasady międzynarodowego transportu zwłok

Po otrzymaniu karty zgonu, trzeba uzyskać akt zgonu wystawiany przez Urząd Stanu Cywilnego. W tym celu jesteśmy zobowiązani zgłosić zgon w odpowiedniej placówce. Zgodnie z obowiązującym prawem, musimy to zrobić w ciągu 3 dni od momentu wystawienia karty zgonu przez lekarza. W przypadku śmierci spowodowanej chorobą zakaźną czas ten jest krótszy i wynosi 24 godziny. Zgłoszenia przeważnie dokonują członkowie najbliższej rodziny zmarłego: jego dzieci, współmałżonek lub najbliżsi krewni. Uprawnieni są do niego również współlokatorzy oraz osoby, które były świadkami śmierci. Aby uzyskać akt zgonu w USC, oprócz uzyskanej wcześniej karty zgonu, będziemy musieli przedstawić dowód osobisty zmarłej osoby.

Przeczytaj również: Jak zorganizować transport zmarłej osoby?

 

Dokumentacja dla zakładu pogrzebowego

 

Dopiero po uzyskaniu aktu zgonu będziemy mogli udać się do firmy pogrzebowej. Aby móc przeprowadzić procedurę organizacji pochówku, trzeba przedstawić odpowiednią dokumentację.

Przeczytaj również: W jakich sytuacjach można wykonać ekshumację zwłok

Jak tłumaczy pracownik Domu Pogrzebowego Szadkowski z Piastowa: W każdym przypadku, oprócz aktu zgonu, wymagany jest dokument potwierdzający stopień pokrewieństwa ze zmarłym. Może to być na akt urodzenia lub akt ślubu. Niezbędny jest także dowód osobisty współmałżonka zmarłego, NIP zmarłego i współmałżonka, a także legitymacja ZUS zmarłego oraz współmałżonka.

W przypadku, gdy zlecenie organizacji pogrzebu obejmuje także opłaty kancelaryjne i przygotowanie miejsca na cmentarzu, konieczne jest przedłożenie karty zgonu. Osoby, które chcą ubiegać się o przyznanie zasiłku pogrzebowego, powinny przedstawić legitymację ZUS emeryta-rencisty. Jeżeli zmarły był osobą pracującą, musimy mieć zaświadczenie z pracy o okresie zatrudnienia. Jeśli nabożeństwo pogrzebowe odbywać się będzie poza parafią zmarłego, potrzebne będzie zaświadczenie z parafii, do której należał.

Oprócz kompletu dokumentów, do zakładu pogrzebowego zwykle trzeba przywieźć ubranie dla zmarłego.

 

Ustalenie szczegółów ceremonii

 

W zakładzie pogrzebowym ustalane są wszelkie szczegóły związane z organizacją pogrzebu. Musimy dokonać wyboru obrządku, w którym odbędzie się ceremonia (pogrzeb katolicki albo świecki) – w tej kwestii należy uszanować wolę zmarłego. Trzeba także ustalić datę ceremonii oraz wybrać trumnę lub urnę, w której pochowany będzie zmarły. Zakładowi pogrzebowemu możemy powierzyć także transport ciała zmarłego i przygotowanie oprawy muzycznej oraz kwiatowej.

W niektórych przypadkach firmy odpowiedzialne za organizację pogrzebów przeprowadzają także czynności niezwiązane z samym przygotowaniem ceremonii. Zajmują się one, między innymi, umieszczaniem nekrologów w prasie. Można liczyć również na pomoc w uzyskaniu zasiłku pogrzebowego – pracownicy firmy wyjaśnią nam, jakie dokumenty należy złożyć w urzędzie i w jakim terminie trzeba tego dokonać. Wszystkie ustalenia dotyczące współpracy z zakładem pogrzebowym powinny być zawarte w specjalnej umowie.

 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.