Artykuł sponsorowany

3 cechy dobrej mowy pogrzebowej

3 cechy dobrej mowy pogrzebowej

Mowa pogrzebowa to taki rodzaj przemówienia, którego przygotowanie wymaga dużo przemyśleń, refleksji i wyczucia. Przemówienie wygłoszone w hołdzie zmarłemu podczas uroczystości to próba wyrażenia silnego smutku i świadectwo przywiązania. Mowy pożegnalne są coraz częściej wygłaszane podczas ceremonii pogrzebowych. Napisanie stosownej mowy wymaga jednak odpowiedniego przygotowania. Podpowiadamy, jakie cechy powinna mieć dobra mowa pożegnalna.

Język mowy pogrzebowej

Język mowy pogrzebowej powinien być dopasowany do słuchającego nas audytorium. Nie powinien on zawierać potocznych sformowań, ani być zbyt bezpośredni. Wszystko powinno być utrzymane w poważnym, doniosłym i nieco patetycznym tonie.

Przeczytaj również: Tradycyjny pogrzeb czy kremacja – co wybrać?

Odpowiedni dobór słów zawsze ma znaczenie, a zwłaszcza podczas uroczystości żałobnej. Język mowy pogrzebowej powinien wzruszać i przejmować, a także odpowiednio oddziaływać na emocje zgromadzonych. Podczas wygłaszania przemowy dobrze jest uzyskać żywy, ale pełen szacunku ton – dowiadujemy się w rozmowie z przedstawicielem Zakładu Pogrzebowego Anubis we Wrocławiu.

Tworząc mowę pogrzebową, należy pamiętać, aby używać krótkich zdań. Zbyt długie zdania sprawią, że odbiorcy zapomną początek, zanim dobrniemy do końca wypowiedzi. Nie można też używać nadmiernie skomplikowanych słów, gdyż mogą bardzo utrudnić odbiór. Tworząc tekst mowy pogrzebowej, nie zapominajmy o wstępie, rozwinięciu i zakończeniu. Mówmy powoli i zaznaczajmy pauzy na końcu każdego zdania. Dzięki, temu damy sobie czas do namysłu, a publiczność nawet nie zauważy, jeśli cisza będzie trochę dłuższa.

Przeczytaj również: Jak wygląda pochówek świecki?

Charakter i motyw przewodni mowy pogrzebowej

Mowa pożegnalna powinna nieść pocieszenie wszystkim uczestnikom uroczystości pogrzebowej. Powinna ona posiadać swoisty motyw przewodni. Dobrze jest opowiedzieć gościom uroczystości, co było najważniejszym celem życia bliskiej osoby, jaką miała osobowość oraz jaki wkład wniosła w nasze życie. Warto przytoczyć także wspólne wspomnienie, które zobrazuje dobre cechy charakteru czy osobowość osoby zmarłej. W mowie pożegnalnej można używać anegdot przyjaznych rodzinie oraz treści pochwalnych, które inspirują i trafiają do serc. Osoby, które podjęły się napisania mowy pogrzebowej krótko po tym, jak bliska osoba zmarła, często przytaczają wydarzenia świeższe, które przysłaniają resztę życia. Wiadomo, że ciężko jest zestawić 80 czy 90 lat w kilka minut, dlatego w przemowie zamieśćmy najważniejsze wydarzenia, które będą ciekawe dla słuchaczy.

Przeczytaj również: Kryteria wyboru zakładu pogrzebowego

Pamiętajmy, aby w ułożonej mowie pogrzebowej chwalić zasługi osoby zmarłej bez zawierania treści intymnych czy kontrowersyjnych. Treść przemówienia wygłoszona na ceremonii pogrzebowej powinna być ukojeniem dla zgromadzonych, miłym wspomnieniem zmarłego i ostatnim pożegnaniem. Na zakończenie przemowy, dobrze jest wyrazić współczucie dla bliskich z powodu śmierci członka rodziny i poprosić o modlitwę, jak i pamięć.

Mowa nie może być bardzo długa i monotonna

To prawda! Tutaj bardzo ważna jest kontrola czasu. Mowa pożegnalna nie może być zbyt krótka (gdyż pozostawi niedosyt), ani zbyt długa (gdyż zanudzi słuchaczy). Musi być ona skondensowana i zawierać tylko niezbędne informacje oraz przemyślenia. Ciągnąca się bez końca mowa, a tym samym pogrzeb nie jest dobrym pomysłem, ponieważ wszystko - nawet smutek, który odczuwamy, należy dozować z umiarem. Maksymalnie 5 minut – tyle powinna trwać idealna mowa pożegnalna. Pamiętajmy, że treść ostatniego pożegnania ma być krótką charakterystyką osoby zmarłej. A jeśli będziemy chcieli powiedzieć za dużo w jak najkrótszym czasie, wówczas mordercze tempo przemowy sprawi, że słuchaczom trudniej będzie przyswoić jej treść. Może lepiej wyrzucić kilka punktów, a pozostałe omówić dokładniej. Pogrzeb jest emocjonalnie bardzo wyczerpującym wydarzeniem dla najbliższej rodziny, a przemawianie o utracie ukochanej osoby może podnieść emocje i sprawić, że nawet najbardziej doświadczony mówca straci pewność i po prostu rozklei się, dlatego warto mieć przygotowany tekst przemówienia i w ciężkich chwilach po prostu go przeczytać.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.